Kuumin tärppi pienyrittäjälle vuoden megatapahtumasta

On taas se aika syksystä, kun huippuluokan tapahtuma Nordic Business Forum otti paikkansa liikemiesten ja -naisten keskusteluissa, uutisissa ja somessa.

Tapahtumassa nostettiin esiin polttavia aiheita, joista on puhuttu meidänkin yrityksessämme vuosien ajan. Globaalit jättiläiset jyräävät pieniä erikoisliikkeitä, mikä näkyy käytännössä tyhjien liiketilojen määrässä.

Ilmiö tulee eskaloitumaan entisestään.

Innovatiivisin yritys sekoittaa pelikenttää

Amazon on yksi näistä jättiläisistä, joka nostettiin tapahtumassa esille New Yorkin yliopiston rahoituksen professorin, Aswath Damodaran toimesta. Hänen mukaansa Amazon on ”disruptioalusta, joka voi käydä minkä tahansa bisneksen kimppuun maailmassa”. Tarkemmin sanottuna: ”Amazon tuhoaa yrityksesi eikä jätä mitään tilalle.”

Monialayrityksen verkkokaupan valikoimassa on yli 500 miljoonaa tuotetta, yli 2 miljoonaa kauppiasta sekä huippuautomatisoidut prosessit. Amazonin tavoitteena on vastata asiakkaiden muuttuvin tarpeisiin edullisemmin, nopeammin ja sujuvammin kuin kukaan muu.

Ja niille jotka eivät vielä tienneet, Amazon on saapumassa Suomeen, mahdollisesti vielä tämän vuoden aikana. Se tarkoittaa sitä, että nyt pienyrittäjien on aika viilata omat palvelu- ja logistiikkaprosessit kuntoon, tuotteesta puhumattakaan.

Pysähdy miettimään tulevaisuuden skenaarioita

Signaalien puutteesta ei voi syyttää. Mediassa suhisee artikkeleita megatrendien, alustatalouden, tekoälyn, automatisoinnin, tiedolla johtamisen ja ketteryyden ympärillä. Vaikka aiheet eivät koskettaisi yritystoimintaasi juuri tällä hetkellä, on aiheellista alkaa suunnitella oman yrityksen liiketoiminnan kehittämistä erilaisten skenaarioiden näkökulmasta strategiatasolla. Kun nähdään, mikä trendeistä lyö läpi kuluttajien keskuudessa, voidaan vaihtaa sopiva vaihde silmään ja kaasuttaa eteenpäin.

”Ei ole minun ongelmani”, miettii moni yrittäjä.

Kuvittele, että sinulla on pieni putiikki ja kuulet jonain päivänä, että omat kanta-asiakkaasi hankkivat nykyään tuotteensa Amazonilta kestotilauksella. Tällöin olet jo auttamattoman myöhässä. Melkoinen haaste pienyrittäjälle. Pitäisikö googlata ketteriä menetelmiä…?

Tässä kohtaa punnitaan yrittäjän rohkeus uusien asioiden kokeilemiseen. Kokeiluun nimittäin perustuu jättiläistenkin menestys. Lainataan myynnin lyhyttä matematiikkaa: kuinka monta tarjousta sinun tulee tehdä saadaksesi kaupan? Vastaavasti, kuinka monta ideaa sinun tulee kokeilla saavuttaaksesi menestystä pitkällä tähtäimellä?

Vie muutokset käytäntöön kumppanin kanssa

Meillä on salainen missio pienyrittäjien kilpailukyvyn turvaamiseen, ja omat valmistelevat toimemme ovat jo käynnissä. Kauppiasta hyödyttää tuntea kumppani, joka nuuskii toimialojen uusimpia trendejä, ja kehittää työkaluja kauppiaita varten. Me haluamme olla se kumppani. Tärkeimpiä tehtäviämme on ymmärtää kauppiaan liiketoimintaa kokonaisvaltaisesti, koska se piilee täynnä uhkia ja mahdollisuuksia.

Ideat eivät saisi jäädä paperille. Idean vieminen käytäntöön vaatii kuitenkin merkittävän määrän realismia ja toimeenpanokykyä; kuka tekee, mitä välineitä ja työkaluja tarvitaan, ketkä osallistuvat, kauan aikaa menee, miten tiedotetaan ja markkinoidaan, miten analysoidaan, miten mitataan, miten myydään…

Testaamme monipuolisesti erilaisia ohjelmistoja, sovelluksia, työkaluja ja menetelmiä – ja kerromme niistä avoimesti kiinnostuneille yrittäjille. Missiomme tähtää joustaviin ja yhteensopiviin työkaluihin, joilla vastataan jättiläisten asettamiin haasteisiin. Yrittäjän on rinnalla kyettävä itse ideoimaan entistä luovempia ratkaisuja tuotteiden ja palvelukonseptien ympärille. Yhteistyöllä kuitenkin syntyvät rikkaimmat lopputulokset.

Paljastamme blogissa pikkuhiljaa lisää aiheesta syksyn aikana. Merkitse se seurantaan, jotta osaat bongata mahdollisuudet omaan liiketoimintaasi.

Ja ainakin voit ryhtyä Amazon-kauppiaaksi.

Kirpeän syksyistä perjantaita,

Johanna Manninen
myyntijohtaja, yrittäjä

Lähteet:

Helsingin Sanomat: Mistä Nordic Business Forumissa puhuttiin?
Kauppalehti: Jyrääkö Amazonin hyökyaalto sinunkin liiketoimintasi?