Miljoona maksutapaa

Debit, credit, JCB, Discover, Amex, UnionPay, Alipay, mobiilimaksu, lähimaksu, MobilePay, ApplePay, Siirto, Pivo, Edenred, Smartum, Tyky, Eazybreak, ePassi, Mash, Klarna…

Uusia maksutapoja näkyy niin myymälöissä kuin verkkokaupoissa.

Voinko minäkin asiakkaana maksaa jollain näistä?

Voinko kauppiaana vastaanottaa näitä maksutapoja?

Jos en, niin mitä pitää tehdä jotta voin?

Jääkö kauppa sivuun liian vähäisten maksutapojen takia?

Verkkokaupoissa on jo pitkään ollut trendinä, että maksutavoissa enempi on parempi. Näitä ovat mm. perinteiset pankkipainikkeet, korttimaksut, lasku ja osamaksurahoitus sekä mobiilimaksut. Nyt näitä samoja alkaa yhä enemmän näkyä myös kivijalkamyymälöissä.

Mutta miten näillä oikeasti maksetaan ja miten kauppiaana saan uuden maksutavan myymälääni?

Mobiilimaksut

Mobiilimaksu älypuhelimella lompakon kautta

Mobiilimaksulla tarkoitetaan älypuhelimella tehtyä ostosta. Tällä hetkellä mobiilimaksut toimivat myymälöissä NFC:llä, eli samalla tekniikalla kuin lähimaksukortit. Älypuhelimeen on liitettävä maksukortti digitaalisen lompakon kautta (esim. Pivo).

Pääsääntönä on, että jos voit ottaa maksupäätteelläsi vastaan lähimaksun (kaikilla uusilla maksupäätteillä voi, jollei tätä ole aktivoitu erikseen pois käytöstä), voit ottaa vastaan NFC-mobiilimaksuja.

Mobiilimaksu Apple Pay:lla

Jotta asia ei menisi liian helpoksi, on tässäkin poikkeuksensa. Applen puhelimilla toimii vain Apple Pay ja tietyt maksupäätteet eivät ota vastaan tiettyjen sovellusten mobiilimaksuja, vaikka ne tukevat lähimaksua.

Usein kännykkä voi pelastaa kaupan, vaikka lompakko olisi jäänyt kotiin.

MobilePay

Sitten on vielä MobilePay. Tämä paljon puhuttu maksutapa on kehitetty toimimaan bluetoothin kautta. Kauppiaan näkökulmasta se tarkoittaa sitä, että hänellä pitää olla maksupäätteen lisäksi jokin erillinen laite tai lisäosa, jolla maksu vastaanotetaan.

McDonald’seissa maksupäätteen vierellä on kassajärjestelmään integroitu bluetooth-lukija, jotta myyjä näkee kassalta meneekö maksu läpi. Tämä edellyttää, että kassajärjestelmä on integroitu MobilePay-järjestelmään. Myös S-ryhmä alkaa vastaanottaa MobilePay-maksuja. He ovat ratkaisseet asian asentamalla lukijan nykyisiin maksupäätteisiin – ei mikään yksinkertaisin vaihtoehto sekään.

Kauppiaan näkökulmasta todettuna; niin kauan kuin nykyiset maksupäätteet eivät tue bluetoothilla vastaanotettavia mobiilimaksuja, MobilePayn voi hetkeksi unohtaa.

Mobilepay-maksamista McDonald’sissa (kuva)

Lasku ja osamaksu

Verkkokaupan puolella on totuttu siihen, että maksutavaksi voi valita laskun. Nyt tämä on myös lisääntynyt myymälöissä, jossa luotonantaja ei ole kauppias, vaan ulkopuolinen palveluntarjoaja. Jos näet kassalla Mashin tai KlarnaInStoren mainoksen, on kyse tästä.

Kauppiaan näkökulmasta Mash saadaan toimimaan suoraan tiettyihin maksupäätteisiin. Klarna taas toimii kassajärjestelmien kautta, joissa Klarna InStore-maksutapa on tuettu.

Asiakas saa Mash-laskun Verifone-maksupäätteen kautta kotiinsa postitettuna, mikäli asiakkaan luottopäätös on positiivinen (kuva)

Lounas-, liikunta- ja kulttuurietu

Työnantaja voi antaa työntekijöilleen etuina lounas-, liikunta- ja kulttuurietuja.

Ennen puhuttiin lähinnä paperisista lounasseteleistä, mutta nämä ovat pikkuhiljaa siirtyneet mobiiliksi. Lounaiden lisäksi mukaan on tullut kulttuuriin ja hyvinvointiin liittyviä henkilöstöetuja. Osa toimii kännykkäsovelluksen kautta, osa normaalina Visa-korttina. Edut ovat henkilökohtaisia ja verottajan ohjeistuksen mukaan edun käyttäjä pitää tunnistaa, minkä takia niillä ei voi maksaa verkossa.

Mikäli haluat kauppiaana vastaanottaa jotain näistä maksutavoista, sinun tulee tehdä ensin sopimus palveluntarjoajan kautta. Näitä ovat esimerkiksi Edenred, Smartum, Eazybreak, Tyky ja ePassi. Usein uusi lounasravintolan pitäjä joutuu tekemään sopimuksen kaikkien kanssa, sillä jos jonkin jättää pois, saattaa se vaikuttaa suurestikin asiakasmäärään.

Eazybreak on matkapuhelimen näytöllä oleva mobiiliseteli, jota käytetään lounaan, liikunta- tai kulttuuripalvelun sekä työmatkan maksamiseen (kuva)

Muut kortit

Muita Suomeen rantautuneita “perinteisiä” kortteja ovat mm. japanilaisten suosima JCB ja kiinalaisten UnionPay.

Kiinasta lähtöisin oleva mobiilimaksu Alipay on alkanut näkymään varsinkin pääkaupunkiseudulla. Alipay-maksujen vastaanottamiseen kauppias tarvitsee sopimuksen ePassin kanssa. Varsinainen maksu tapahtuu kännykällä, jossa asiakas kuvaa kauppiaan Alipay QR-koodin.

Miten valita sopivat maksutavat?

Maksutapojen valintaan vaikuttaa toimiala. Lounasravintolan ei välttämättä ole järkeä ottaa maksutavaksi kuluttajalaskutusta, mutta paikat joissa keskiostos on suuri, tilanne on jo toinen. Tällaisia ovat esimerkiksi urheiluvälineliikkeet, hammas- ja eläinlääkärit sekä elektroniikkaliikkeet. Lounasravintolan taas tulee ottaa selvää, kannattaako kaikki lounasetuvaihtoehdot ottaa käyttöön, vaiko jotkin tietyt niistä.

Paikoissa, joissa käy paljon aasialaisturisteja, kannattaa ottaa huomioon heidän suosimansa maksutavat. Myös esimerkiksi venäläiset käyttäjät paljon UnionPay kortteja.

Mobiilimaksut toimivat pääsääntöisesti ilman sopimuksia. Niistä kannattaa kuitenkin olla tietoinen, jos asiakas haluaa käyttää uudenlaista maksutapaa.

Nosta Sinäkin kauppasi keskiostosta ja asiakastyytyväisyyttä tarjoamalla asiakkaille monipuoliset maksutavat!

Kysy lisää tarkemmin puhelimitse 03 751 1610 tai sähköpostitse myynti(a)sv-oy.fi.